bigmatko-lifeživot a svet okolo nas

zmena je dobrá - rady pre pokročilých

Publikované 02.09.2015 v 14:15 v kategórii šport, fitness, životný štýl, prečítané: 93x

Pre jednu skupinu ľudí znamená stereotyp prostriedok na predchádzanie stresovým situáciám a dokonca aj niektorí odborníci z odboru psychológie považujú stereotypný spôsob života za návod ako si udržať svoje duševné zdravie. Pravidelné vykonávanie rovnakých činností, záľub a rôznych koníčkov totiž upokojuje nervový systém a nedostáva ho do zbytočných vypätých situácií. Samozrejme existuje aj veľká skupina ľudí, ktorí majú úplne opačný názor a vrhajú sa do každej novej situácie lebo život bez napätia a prekvapení je pre nich nudný a ubíjajúci. Najlepšie je asi byť niekde uprostred. Pri športe však exituje len jedna možnosť a jedna cesta, ktorou by sa mal vydať každý, kto chce dosiahnuť zlepšenie vo svojich snahách o dosiahnutie krátkodobých alebo dlhodobých cieľov. Tou cestou je šoková terapia svalstva. Zmena zaužívaného spôsobu tréningu. Zaradenie netradičných a často aj nepohodlných metód, foriem a prostriedkov do tréningových cyklov. Zmena je dobrá. To je heslo, ktoré by si mal zapamätať každý, kto športuje. Stereotyp pri cvičení totiž spôsobuje stagnáciu svalového a výkonnostného rozvoja. Tak ako stereotyp v živote upokojuje myseľ a udržiava telo a ducha v rovnováhe tak aj pri svaloch to platí rovnako. Stereotyp cvičenia Vás udrží v rovnováhe. Upokojí Vaše telo. Následkom toho Však bude len to, že sa nebudete zlepšovať a budete doslova stáť na jednom mieste.

Pri dlhodobom cvičení v akomkoľvek športe si treba uvedomiť nasledovné:

- Pohodlie pri cvičení nie je našim cieľom. Telo sa musí snažiť prekonať určité hranice aby malo dostatočný stimul na zlepšovanie.

- Šport je relax a oddych pre telo a myseľ. Zlepšenie výkonov si však vyžaduje aj drinu, pot, únavu, vypätie síl. Relax a oddych sa dostaví potom sám.

- Každý úspešný športovec sa snaží vo svojej disciplíne prekonať svoje možnosti tak, že jednoducho trénuje tvrdšie, častejšie a skúša nové a nové možnosti.

- Ak dodržíte zásady zdravého rozumu pri cvičení, ak zohľadníte svoje vlastné sily, schopnosti a možnosti, tak každá zmena Vám prinesie nové pocity a výsledky v tréningu.

- Pokiaľ nie ste profesionálny športovec tak sa nesnažte meniť svoj tréning na úkor svojho zdravia a fyzických možností. Uvažujte, premýšľajte a skúšajte šokovať svoje telo tak, aby sa zachoval princíp cvičenia. A tým je radosť z pohybu a Vaše zdravie.

- Nebojte sa zmeny. Zabudnite na chvíľu na zaužívane pohyby, na nacvičené a staré známe cviky a ich postupnosť.

- Zabudnite na stereotyp.

Veľa ľudí, ktorí už nejaký čas chodia do fitka, neustále používajú v tréningu rovnaké cviky. Cvičia s rovnakou intenzitou, s rovnakými prestávkami, s rovnakými váhami. Jedinou zmenou v ich cvičení býva často krát len to, že sem tam si pridajú váhu v jednotlivých sériách. Netvrdím, že sa nedá cvičiť aj takýmto spôsobom. Pre bežného človeka, ktorý sa chodí do fitka len odreagovať a uvoľniť je takýto spôsob prijateľný.

Každý pravidelný pohyb je pre telo dobrý a zdraviu prospešný. Ten, kto však chce zlepšovať svoje výsledky, kto chce byť väčší, silnejší, vyrysovanejší, chudší, tvrdší, rýchlejší, výkonnejší, tak ten si musí uvedomiť že to dosiahne iba zmenou v tréningu. Sval nesmie zlenivieť. Každý dlhodobý pohyb naučí Vaše telo len tomu, že si na taký pohyb zvykne a bude ho vykonávať automaticky. Sval bude očakávať vždy rovnaký pohyb a rovnakú zaťaž a nebude reagovať tak, ako od neho očakávate. Preto ho treba šokovať. Treba ho prekvapiť. Osobne mám skúsenosť, že aj cvičenec, ktorí chodí do fitka rok v kuse alebo aj viac, a ktorý neustále cvičí rovnakým spôsobom, nedokáže bez problémov odcvičiť jeden celý tréning ak mu zmeníte jeho zaužívaný systém. A v tom je princíp zmeny a šoku pre telo. Ak to vyskúšate na sebe tak zistíte akou zmenou môže byť už len taká maličkosť, že uberiete zo svojich prestávok medzi sériami. Ako rýchlo sa zadýchate, ako rýchlo sa unavíte ak zmeníte intenzitu cvičenia. Možností je neúrekom. Nespoliehajte sa na zaužívaný systém cvičenia, ktorý používa až príliš veľa ľudí. Takým zaužívaným systémom je napríklad tréning v zložení (hrudník + biceps, chrbát + triceps, nohy + ramená). Je to spoľahlivé a dobre rozložené cvičenie, ale je to len jeden z mnohých spôsobov. Aj takto rozložený tréningový split je možné upraviť mnoho spôsobmi tak, že každý tréningový cyklus bude úplne iný. Telo si veľmi rýchlo zvykne na poradie cvičenia partií, na cviky, na váhu, na opakovania. Preto ho musíte naštartovať do nového cyklu. Ukážte vlastnému telu, že je schopné zmeny.

Príklady zmeny v tréningu:

- Antagonistický tréning

- Super sety, multi sety, hyper sety

- Kruhové tréningy

- Tréning 3 plus 3 plus 1

- Dynamický tréning

- Celotýždenný tréning

- Dvoj fázové tréningy

- Tréningy jednej partie

- Špeciálne tréningy na stimuláciu svalov

- Dvoj a trojdňový tréning

- Tabata

- Negatívne tréningy

- Tréning jeden cvik jedna partia

- Silovo aerobný tréning

- Silový tréning

- atd.

Ako som povedal. Možností je veľa a vyskúšať si môžete každú z nich. Takéto zmeny nie sú určené začiatočníkom. Ak ste však už vo fitku vydržali aspoň pol roka tak je načase vyskúšať zmenu. Do ničoho sa však nenáhlite bezhlavo. Nikde nie je napísané, že nemôžete cvičiť svojim zaužívaným spôsobom, ktorý Vám proste vyhovuje. Ak Však chcete napredovať tak sa zmene nevyhnete. V pokračovaní si priblížime jednotlivé možnosti zmien v tréningu a spôsob vykonávania týchto netradičných tréningových cyklov.

Komentáre

Celkom 0 kometárov

  • Neregistrovaný uživatel

    Meno: Prihlásiť sa

    Blog:

    Obsah správy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovedzte na otázku: Čo je dnes za deň?